Achter de feiten aanhobbelen
Stel je voor dat een leerling zich moet laten testen op corona en dan een paar dagen thuis zit. Gaan we dan onze lessen live streamen? Of doen we dat pas als er vijf leerlingen thuis zitten? Wat zijn de mogelijkheden als ’n halve klas of school thuis zit na positieve testuitslagen op het virus? En als er vier docenten thuis zitten, hoe passen we dan het lesrooster aan? En wat als …
Achterhaald door de werkelijkheid
Het zijn serieuze en terechte vragen. Maar in een tijd waar het aantal besmettingen in rap tempo oploopt en ziekenhuizen alweer coronavirus-afdelingen optuigen, loop je hiermee achter de feiten aan. Zodra je een vraag hebt beantwoord is deze alweer door de werkelijkheid achterhaald.
Uitgangspunten
- Je wilt voor de leerlingen goed onderwijs verzorgen, dat staat buiten kijf.
- Waar ook geen discussie over is, zo vermoed ik, is het feit dat school niet de enige plek is waar je vrienden maakt en sociale contacten onderhoudt. Denk aan de voetbal, de muzieklessen, toneel, IOT-club, zwemmen, buurtkinderen, het park, de skatebaan, een museum of tentoonstelling, samen thuis huiswerk maken. Noem maar op.
- ICT stelt het onderwijs in staat om nieuwe wegen te gaan en andere vormen in te zetten; de laatste maanden van het afgelopen schooljaar hebben heel veel mogelijkheden laten zien.
Schoolgebouw, maar dan anders
We zijn gewend aan het beeld dat een schoolgebouw nodig is om te leren. Dat leerlingen zich daar verzamelen op basis van geboortejaar en CITO-score, in afgeschotte ruimtes van zo’n 50 m2 waar de leerling zich exact 50 minuten bezig moet houden met een schoolvak.
Maar leren kan op heel veel andere plaatsen ook. Onderzoek leert dat heel veel leerlingen desgevraagd aangeven soms of altijd lessen online te willen volgen, dus niet in het schoolgebouw. Meer zelfstandig werken wordt als prettig ervaren, zelf de tijd flexibel te kunnen plannen (denk aan andere verplichtingen) scoort nog hoger op het lijstje evenals het werken op eigen tempo.
Natuurlijk is niet alles koek-en-ei als het gaat om ‘onderwijs op afstand’. Maar de eerste stappen zijn gezet en dat smaakt naar meer!
Onderwijs anders
Stel je voor dat online onderwijs meer gemeengoed wordt. Leerlingen werken bijvoorbeeld thuis aan hun schoolwerk dat zij vinden in de digitale leeromgeving. Zij schrijven eenmaal per week in om binnen de virtuele omgeving van de school-community te overleggen met hun docent over de lesstof. Er staan allerlei uitlegvideo’s klaar om onduidelijkheden te verhelderen.
Als er groepswerk wordt verwacht, dan schrijven de leerlingen van die deelgroep in op een samenwerkingsplek in het schoolgebouw. Ruimte zat. Zij reserveren practicumruimte voor de exacte vakken en overleg met een docent of mentor vindt plaats op school. Er zijn overlegruimtes, toetsen maak je op afspraak in de studiezaal en leerlingen die thuis niet kunnen werken claimen een flexplek via Seats2Learn.
O ja, en als je een technasiumlokaal hebt of een eigen practicumlab, dan is dat de perfecte plek voor jonge techneuten uit de buurt!
En nu we toch out-of-the-box gaan: misschien volgt een leerling wel liever Duits of geschiedenis of ’n ander vak bij ’n docent van een andere school?! Perfect!
Het gebouw als facilitair centrum, zeg maar. En … corona-proof!
Wie durft de uitdaging aan en denkt mee?
Laat hieronder een bericht achter als je ook enthousiast bent, ideeën hebt, opmerkingen wilt maken of het gewoon niks vindt. Dan kunnen we daarna zien hoe we elkaar kunnen versterken!
Enne … dit werkt óók als er geen coronavirus rondwaart! Dus dat is geen excuus :-).
Voorwaarts dusz!