• 0652 065 021
  • info@edusparx.nl

Open vragen door de computer laten nakijken

Open vragen door de computer laten nakijken

Binnen Moodle zijn standaard al veel vraagtypes beschikbaar. Recentelijk ontdekten we het vraagtype “Essay (autograde)”, een vraagvorm met veel potentie. Ook in de H5P-variant (een plug-in voor Moodle) is deze vraagvorm beschikbaar.

Je vraagt de leerling om een antwoord op ’n open vraag / ’n mening / een uitleg / ’n samenvatting enzovoorts van ’n aantal woorden of zinnen en jij bepaalt een serie voorwaarden waaraan de tekst ook inhoudelijk moet voldoen. Vervolgens doet Moodle een cijfer-suggestie op basis van jouw voorwaarden.

Automatisch nakijken?! Geloof je het zelf?

Kun je hiermee open vragen automatisch laten nakijken door Moodle? Nee dus, maar dat had je zelf ook al bedacht. Maar met een andere insteek heb je hier een geweldige vraagvorm in handen om jouw leerlingen te helpen met het formuleren van hun verhaal.

⦿ Ten eerste kun je kaders stellen voor het aantal woorden of zinnen dat je graag minstens gebruikt ziet worden. Hier kun je ook (deel)punten voor geven.
⦿ Je kunt woorden of zinsdelen opgeven die je graag in het antwoord terug ziet komen en hiervoor afzonderlijk punten toekennen. Je kunt zelfs punten toekennen voor een antwoord waarin bepaalde woorden in de door jou gewilde volgorde voorkomen.
⦿ Daarnaast kun je ook een woordenlijst aanmaken met woorden of zinsdelen die vaak fout worden gebruikt en daarvoor eventueel puntenaftrek voor regelen.

Vier keer aandacht

⦿ Leerlingen gaan nadenken over het mogelijke antwoord op jouw vraag en typen dat uit zoals ze dat gewend zijn bij een ‘normale’ open vraag.
⦿ Leerlingen checken hun antwoord en krijgen daarvoor een automatische beoordeling naast gerichte feedback.
Bestaat het antwoord uit genoeg woorden? Zijn de juiste woorden gebruikt of ontbreken essentiële onderdelen? Wat ontbreekt er nog aan het antwoord?
⦿ Leerlingen kunnen een door jou bedachte hint krijgen voordat zij een tweede poging mogen doen (al dan niet met puntenaftrek).
⦿ En als het antwoord definitief wordt ingeleverd krijgen de leerlingen jouw feedback waarmee ze hun tekst kunnen vergelijken met jouw voorbeeldantwoord.

Leerlingen zijn dus vier keer met het antwoord bezig op jouw vraag of stelling. Feedback, herhaling, check. En dat in één vraagtype!
En als je de vraag naderhand nog manueel wilt beoordelen voor een cijfer, dan kan dat.

Het is niet helemaal het gemakkelijkste vraagtype, maar daar staat tegenover dat je er ongelofelijk veel mee kunt doen!

edusparx

Inspirator Onderwijs & ICT, E-learning, Moodle-specialist, docent in het VO en altijd geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen.

Laat je bericht achter