• 0652 065 021
  • info@edusparx.nl

Succesvol digitaal toetsen. Hoe doe ik dat?

Succesvol digitaal toetsen. Hoe doe ik dat?

Toetsen doe je niet om het toetsen zelf. Het afnemen van een toets heeft een doel. Zoveel werd wel duidelijk tijdens de themamiddag over digitaal toetsen op het Helen Parkhurst in Almere. En of dat dan summatieve toetsen zijn die meetellen als beoordeling voor het rapport, formatieve varianten die de leerling helpt te ontdekken hoe ver hij is gevorderd en wat nog verbeterd kan worden of voorwaardelijke toetsen die bepalen wat de vervolgstap is: digitale afname komt daarbij steeds meer in beeld.

Divers aanbod

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is AMvOQSzW8ZvDuicpWcZnw8eLB2VpPsFXPojBKYTP0-ZMe35LbVnQC-C3z5M1f6BlsGY4PStKJDBZ8iuxfluFtvepeDL2ScJWZhSzBhYsJhjbwhqko01jSn6o3ZjAVmJxdc3sajIb

Tijdens deze middag, georganiseerd door de iScholengroep en Kennisnet, kwam een divers aanbod langs van docenten die in de onderwijspraktijk van elke dag werken met digitale toetsmogelijkheden tot leveranciers als Learnbeat, LessonUp, Quayn, TestVision, Bookwidgets en Moodle.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-1.png

Elk pakket heeft een eigen schare aanhangers met elk eigen achtergronden en mogelijkheden.


Moodle als totaalomgeving

Afbeeldingsresultaat voor logo moodle

Moodle presenteerde zichzelf als enige als totaalomgeving: koppelingen met het leerlingadministratiesystemen als SOM en Magister, Entree-poort naar de methodesoftware van commerciële uitgevers en LTI-koppelingen met onder andere de Stercollecties van VO-content, compleet toetssysteem met tal van vraagsoorten en mogelijkheden, spin-in-het-web als het gaat om extra stof, verdiepingsmateriaal en verbreding, voorwaardelijke toegang tot digitale bronnen en activiteiten en het faciliteren van mogelijkheden van digitale beloningen in de vorm van certificaten en badges.
In komende blogs wordt dit zeker nog verder uitgewerkt.

Twee hot items kwamen deze middag regelmatig langs: betrouwbaarheid van de ICT-infrastructuur (devices, WiFi en internet) en digitaal spieken.

ICT-infrastructuur

Met betrekking tot de ICT-infrastructuur werd gesteld dat de betrouwbaarheid en beschikbaarheid ervan net zo belangrijk én vanzelfsprekend is (of minstens: zou moeten zijn) als de aanwezigheid van elektriciteit en water in het gebouw. Geen WiFi, geen school. Zoiets.

Digitaal spieken

Ook digitaal spieken was onderwerp van discussie. Hoe ver wil je gaan met de controle hierop? Net als bij schriftelijk werk is de noodzaak meer of minder aanwezig; iedereen snapt dat er een verschil is tussen een simpel SO-tje en een eindexamen. Moodle kent een uitgebreid pakket aan mogelijkheden een digitale toets veilig af te nemen, zeker als je het combineert met een toets-account waar alles is dichtgetimmerd, geen screenshots kunnen worden gemaakt en niet kan worden geprint. Alleen de toets is bereikbaar!

Denk aan het gebruik van een toetswachtwoord, het instellen van een tijdslot, het gebruik van een deelverzameling willekeurige vragen uit een uitgebreide toetsbank, het aanbieden van vragen en antwoorden is wisselende volgorde, exclusieve toewijzing van een toets aan een klas of leerling, rekenvragen met voor elke leerling een eigen getallenset, noem maar op.

Omdat jouw leerlingen er recht op hebben!

Toetsen staat niet op zichzelf, je wilt er iets mee bereiken. Het afnemen van een toets staat in een groter geheel. Binnen Moodle is dat alles geïntegreerd in één omgeving. Helder en duidelijk voor leerling en docent. Daarom ook zijn er regelmatig workshops en trainingsdagen. Omdat er zoveel méér mogelijk is. Omdat de leerlingen daar recht op hebben.

edusparx

Inspirator Onderwijs & ICT, E-learning, Moodle-specialist, docent in het VO en altijd geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen.

Laat je bericht achter