• 0652 065 021
  • info@edusparx.nl

Toets-evaluatie per leerling

Toets-evaluatie per leerling

Even geleden vroeg een collega naar de digitale mogelijkheden van onze ELO om haar papieren evaluatie-methode om te zetten naar Moodle. Leuke uitdaging, én … gelukt.

Van ‘berg papier’ naar één scherm

Als de leerlingen een toets hebben gemaakt, wordt aan hen gevraagd om nog eens terug te kijken op de voorbereiding ervan. De uitkomst daarvan is een goede basis om daarover met de leerling verder te spreken.
Maar … 16 toetsen per leerling per jaar maal het aantal leerlingen levert een ongeziene berg papier op waarin nog nauwelijks verbanden zijn te ontdekken.
Binnen Moodle is dat probleem zo getackeld!

moodle-toetsevaluatie01

De leerling

Na elke toets vullen de leerlingen een digitale enquête in met vragen over het opletten tijdens de les, huiswerkgedrag, het leren etc. De vragen staan hierboven.
De laatste twee vragen vragen om actie: ‘Welk onderdeel moet jij nog herhalen?’ en ‘Hoe en wanneer ga je dit doen?’.
Niet het cijfer voor de toets is het eindpunt, maar de in te zetten verbetering van de eigen prestatie, geformuleerd door de leerling zelf! En was daar het onderwijs niet voor bedoeld?

De docent

De docent kan allerlei overzichten eenvoudig opvragen: per leerling, per toets, per vraag. Hij of zij kan kijken naar de totaalscores per klas voor ’n bepaalde toets, of bij een bepaalde leerling hoe hij zijn evaluaties door het jaar heen ingevuld heeft.
De ingebouwde zoekroutine haalt de gevraagde overzichten in no time naar boven en de docent heeft alles bij elkaar op één scherm tijdens het overleg met de leerling.

moodle-toetsevaluatie02

Heb jij ook ideeën? Uitgewerkte voorbeelden? Mooie uitwerkingen? Laten we dit dan delen! Want waarom moet jij of ik het wiel opnieuw uitvinden?

edusparx

Inspirator Onderwijs & ICT, E-learning, Moodle-specialist, docent in het VO en altijd geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen.

Laat je bericht achter