VO-scholen Noord-Holland volgende week dicht ? *
Het virus rukt op. Het virus rukt niet op. Wie weet het? Handen wassen. Anderhalve meter. Alcohol. En nu de mondkapjes. Ondertussen zijn de gangen en aula’s van de scholen overvol en zitten de mooie voornemens klem tussen de goede bedoelingen en praktische uitvoering. Hoe verder?
Praktische oplossing
We hebben als onderwijssector Voortgezet Onderwijs aan het eind van het vorig schooljaar veel ervaring opgedaan met een hybride vorm van onderwijs: deels les in het gebouw en deels les online thuis. Een perfecte oplossing om de drukte in het gebouw in één keer te halveren.
Tegelijkertijd doe je recht aan de groep leerlingen die graag zelf de eigen regie neemt, zelfstandig in eigen tempo op een eigen moment met de lesstof bezig is. Voor leerlingen die aangeven hier moeite mee te hebben is er genoeg gelegenheid om hen hierin te begeleiden.
Halve groepen of hele klassen
Je kunt denken aan les in halve groepen (15 leerlingen per lokaal). De ene helft op maandag en woensdag naar school. De andere helft op dinsdag en donderdag. De leerlingen die thuis werken, kijken niet mee met een livestream maar werken aan uitgekiende opdrachten. De live-les is echt bedoeld voor contact en interactie tussen leerlingen en docent.
of
Je geeft één keer in de week les aan een hele klas. De andere les wordt besteed aan online onderwijs en werken aan opdrachten waarbij de docent digitaal bereikbaar is voor vragen en overleg. Als je dit handig roostert, hebben onder- en bovenbouw hun eigen schoolmomenten.
.
.
Opnieuw nadenken over de didactische vormgeving van de les
Natuurlijk vraagt dit om een andere invulling van de lessen. Kortere instructiemomenten, heldere uitleg in blokken, zelfwerkzaamheid, slimme opdrachten die tot leren aanzetten en daarna meetbaar zijn qua resultaat, goede uitlegvideo’s. Dat soort dingen. Maar als je dit eenmaal (weer) hebt gedaan, dan ben je voorbereid op de toekomst. Zeker als je dit handen en voeten geeft binnen een adequate digitale leeromgeving.
Het rooster
Veel scholen hanteren een vijftig minutenrooster. Voor online lessen in een virtueel lokaal is dertig minuten meer dan genoeg. En een dertig minutenrooster matcht wonderwel perfect met een vijftig minutenrooster. Wat wil je nog meer?!
En als de roostermaker handig roostert, dan is er ’s middags en vrijdag ruimte voor toetsen op school, gesprekken, groepswerk, seats2learn, practica. Noem maar op. Leerlingen reserveren zelf de individuele werkplekken (seats2learn) en samenwerkmomenten.
Klaar voor elke toekomst
De leerlingen komen de hele week naar het gebouw. Prima, dan schuift het accent meer naar de lessen op school. Sterk de nadruk op 1,5 meter ’tussen iedereen’? Ook goed. Het accent verschuift naar het midden. En als we thuis komen te zitten in een volgende lockdown? Hup, het accent naar de andere kant!
Je bent dan voorbereid op alle scenario’s en je schuift zonder al te grote aanpassingen van de ene kant naar de andere kant.
——————–
* Enne … de koptekst is minder spectaculair dan je wellicht denkt. Elke school sluit elke dag de deuren om deze de volgende dag weer open te doen voor een frisse dag met leergierige leerlingen. Laten we hopen dat dat zo blijft!