• 0652 065 021
  • info@edusparx.nl

Smartphone in de klas? Ja, graag!

Smartphone in de klas? Ja, graag!

We hebben ’n apparaat dat de mogelijkheid heeft de inhoud van alle encyclopedieën met één druk op de knop te doorzoeken op zoek naar antwoorden op vragen die leerlingen hebben.
Datzelfde apparaat kan dienst doen als uitgebreide gewone en grafische rekenmachine, vervangt woordenboeken en kan worden gebruik om snel even iets op te zoeken, voor huiswerkplanning etc.
En wat doen wij in Nederland in de klas: wij verbieden het gebruik ervan.

Het moet niet gekker worden

Docenten kiezen er soms voor om aan het begin van de les voorkennis te activeren door middel van ’n paar meerkeuzevragen. Met apps als Kahoot!, Socrative of Mentimeter worden deze vragen met de smartphone snel beantwoord. Tamelijk onhandig dus als van de leerling wordt geëist de phone in een telefoontas bij de deur achter te laten.

Leerlingen vergeten soms hun Chromebook mee te nemen (of hebben die ongelukkigerwijs niet). Handig als ze dan toch met hun telefoon bij het gemaakte huiswerk kunnen.

Bij een practicum of onderzoek is het verrekte handig als leerlingen snel een foto maken van de gebruikte opstelling. Of snel een afbeelding maken van de aantekeningen op het bord. En wat dacht je van het snel kopiëren van het papier met de meetresultaten van de proef? Dan kan dat niet meer zoek raken en kunnen alle groepsleden thuis aan het werk.

Nog meer dusz!

De docent legt een actuele situatie in ’n land uit en de leerlingen zoeken direct naar de feiten en achtergronden. Andere leerlingen beginnen aan het einde van het lesuur vaak al met huiswerk. O ja, dat huiswerk is snel te vinden in de digitale agenda van de leerling en vaak te ontsluiten via een digitale leeromgeving.

Een van de grote hindernissen bij de overgang van klas 3 naar klas 4 van het havo en vwo is het onvermogen van leerlingen om de beschikbare tijd te plannen. En in plaats van die vaardigheid aan te leren verbieden wij de kids om dit in de les te doen onder het motto: ‘Het staat in Magister’. Maar … dat is geen plannen, maar het bekijken van het boodschappenlijstje van de docent :-(.

Leerlingen kunnen de rekenmachine (de eenvoudige variant of de grafische) van hun smartphone gebruiken i.p.v. de vroegere rekenmachine. Je hebt je telefoon altijd bij je en de extra aanschaf van een rekenmachine is niet meer nodig. Win-win dus voor leerling en docent.

Wie begrijpt het nog?

Even snel aantekeningen maken in de les, het oefenen met educatieve apps en ff snel de leerstof scannen op -bijvoorbeeld- het toilet of in de bushalte: het kan allemaal.

En wat doen wij? Wij zeggen bij binnenkomst in het lokaal tegen die kids dat de smartphone in een telefoonzak moet worden opgeborgen tot het einde van het lesuur. Het is eigenlijk niet meer uit te leggen.

En de leerling denkt: “Bekijk het maar” en neemt zijn oude mobiel mee naar school om deze in de telefoonzak op te bergen. Diezelfde kids weten als geen ander dat op Chromebooks ook alle apps draaien die het op smartphones ook doen. Wij noemen dit in nuchter Nederlands: ‘dweilen met de kraan open‘.

Verbieden werkt averechts. Opvoeden tot mediawijsheid (daar valt ook het gebruik van de smartphone onder) is het adagium! In de Metro van even geleden stond: ” <…> zolang we krampachtig vasthouden aan een tijd die voorbij is en leerlingen niet al jong leren hoe beschaafd met de telefoon om te gaan, zullen we last blijven houden van leerlingen die hierin de grenzen opzoeken.”

Onderwijs Anders

Er is nog een wereld te winnen op het terrein van het gebruiken van smartphones in de les. Rigide verbieden is m.i. geen goede oplossing, leerlingen snappen heel goed dat het gebruik van Facebook, Instagram en dat soort afleidingen niet handig is als je bezig bent met het ouderwetse stampwerk. En zit dáár nu niet precies de clou van het verhaal?! Tijden veranderen, leerlingen veranderen, mogelijkheden en omstandigheden veranderen.

En wat doet de docent? Gewoon doorgaan zoals het in de vorige eeuw ook gewoon ging? Of nadenken over nieuwe mogelijkheden voor zijn of haar lessen?! Misschien zijn het de leerlingen die verandering op dit gebied in gang kunnen zetten omdat ze hun docenten vragen om gedegen modern onderwijs. Of wellicht doordat zij onderwijs of een school kiezen waar wél optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van nu.

edusparx

Inspirator Onderwijs & ICT, E-learning, Moodle-specialist, docent in het VO en altijd geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen.