Moodle-forum herontdekt
Een van de activiteiten die je binnen Moodle kunt gebruiken is het forum, een tool met verrassende mogelijkheden! Het (her)ontdekken waard.
Het standaard forum: 24/7 bereikbaar
Elk hoofdstuk van onze methode heeft een eigen forum. Leerlingen kunnen daar 24/7 hun vragen kwijt over de leerstof en kunnen elkaar vooruit helpen (en punten te scoren :-)) door antwoord te geven. Het is voor de leerlingen snel duidelijk dat de tekst: “Ik snap het niet” geen vraag is en dat er voor: “Wie heeft het antwoord op vraag 7?” geen ruimte is. (Die vraag stellen ze overigens wel in hun eigen Whatsapp-groep waar het door jou opgegeven huiswerk driftig wordt (onder)verdeeld en gedeeld onder de beschikbare leerlingen :-)).
Een groot voordeel van het gebruik van het forum op deze manier is dat leerlingen bij het maken en leren van het huiswerk niet meer vast hoeven te lopen. Hulp is -bijna letterlijk- één muisklik ver.
Een ander groot voordeel is het feit dat de leerling moet nadenken over de vraag. Waar gaat het precies over, wat kan ik en wat weet ik wél en op welk punt loop ik vast? Dat soort dingen. Voordat ik serieus inga op vragen van leerlingen wil ik dan ook dat ze eerst serieus hun vraag stellen en aangeven wat ze wél weten en waar ze exact vastlopen. Op die manier verdampt de helft van de vragen bij voorbaat omdat de leerling door dit nadenken zelf in een aha-erlebnis het antwoord vindt :-). Dubbele winst dus!
Als laatste nog de opmerking dat ik meestal geen antwoord geef, maar een tegenvraag stel die de leerling verder helpt er zelf uit te komen. Soms is dat ’n hint, soms een verwijzing naar een paragraaf of uitlegvideo en soms een analogie.
Vraag- en antwoord forum: eerst zelf nadenken en dan pas reageren
Bij de Q&A-vorm van het forum post jij als docent een stelling, vraag, probleem of wat dan ook en je vraagt de leerlingen daarop te reageren. Het belangrijkste verschil met het forum hierboven is het punt dat de leerlingen pas de reacties van de anderen kunnen lezen als ze eerst zelf hun eigen reactie hebben neergezet. Een perfecte tool voor digitale discussies dus: eerste zelf nadenken en daarna pas reageren op anderen. Als docent kun je zo elke week een ander onderwerp aan de orde stellen. Een geweldige vorm ook voor leerlingen die minder handig hun mening uiten in de grote groep of voor de groep leerlingen die minder ad rem kunnen (of willen) reageren.
Ik herinner mij een blog-serie in de onderbouw waar de docent Nederlands elke week ’n vraag stelde over het boek dat de leerling op dat moment aan het lezen was. De leerlingen werden meegenomen ook met andere ogen tegen de inhoud aan te kijken en uitgedaagd hun visie daarop te verwoorden. Verfrissend en enthousiast!
Iedereen voegt één discussie toe: perfect voor peer review
Een andere forumvorm is die, waar niet alleen de docent, maar elke deelnemer één discussie kan toevoegen waarop vervolgens iedereen kan reageren. Perfect te gebruiken bij het beoordelen van elkaars werk: een gemaakte foto, een tekst, een tekening, noem maar op.
Peer review optima forma dus.
Eén eenvoudige discussie: lekker overzichtelijk
Een forum heeft over het algemeen meerdere gelijktijdig lopende onderwerpen en discussies. Je kunt ook kiezen voor ’n forum met maar één onderwerp waarop iedereen kan reageren. Dit is lekker overzichtelijk!
Foto: Alpha Stock Images - http://alphastockimages.com/ | License: Creative Commons 3 - CC BY-SA 3.0 |Attribution: Alpha Stock Images - http://alphastockimages.com/ | Original Author: Nick Youngson - http://www.nyphotographic.com/ | Original Image: http://www.picpedia.org/highway-signs/f/forum.html